пʼятницю, 21 грудня 2012 р.

Використання ІКТ на заняттях ШКП


Використання ІКТ на заняттях ШКП.
Головне завдання використання ІКТ у процесі занять ШКП – підвищити пізнавальний інтерес учнів до вивчення предмета економіки, ефективність його опанування школярами, розвитку їх підприємливих здібностей. Загальновизнано, що особистість, яка зацікавлена, хоче пізнати матеріал, засвоює його набагато краще, ніж та, що не зацікавлена змістом того, що вивчає. Використання комп’ютерних технологій вносить істотні зміни у діяльність педагога та розвиток учня як особистості, ставить нові вимоги до професійної майстерності викладання матеріалу, вимагає чіткої організації та індивідуальної роботи з кожним учнем під час навчально-виховного процесу.    Використання ІКТ сприяє тому, що за короткий час особистість спроможна засвоїти та переробити великий обсяг інформації. Фактичне сприйняття демонстраційних матеріалів є значно швидшим за сприйняття тексту,  який читаємо. Саме тому наочне подання інформації має велике значення під час проведення лекцій, публічних виступів, узагальнення матеріалу тощо.
Власний досвід створення та використання презентацій у процесі вивчення економіки дозволяє визначити низку факторів, які впливають на  ефективність навчально-виховного процесу:
-  зростання впливу виступу на аудиторію, оскільки значний обсяг інформації сприймається зоровими та слуховими рецепторами одночасно;
- полегшення розуміння і сприйняття поданого матеріалу;
- запам’ятовування навчального матеріалу на значний період;
- збільшення психологічної вірогідності прийняття правильних висновків, суджень, узагальнень;
- скорочення часу на розкриття проблеми.
У практичній діяльності можна використовувати фільми, друковані матеріали, зокрема схеми, таблиці, діаграми, графічні зображення, фотографії, презентації, створені за допомогою програми Power Point, зокрема такі їх види: 
- презентації для лекційного викладу матеріалу;
- презентації для повторювально-узагальнювальних занять;
- презентації для практичних занять;
-презентації для ділових ігор.
Заняття з використанням ІКТ, зазвичай, будуються за такою структурою:
1. Мотивація заняття – короткий вступний матеріал. Часто під час мотивації створюється проблемна ситуація за допомогою проблемного запитання.
2. Оголошення теми та очікуваних результатів заняття.
3. Основна частина заняття – опанування навчальним матеріалом: робота з поняттями, невеликими текстовими фрагментами, що містять навчальну інформацію, відеосюжетами, аудіозаписами, фотодокументами, таблицями, схемами (виклад необхідної інформації з теми у вигляді слайдів).
Мультимедійні технології дозволяють подати учням набагато більше інформації, ніж на заняттях без використання комп’ютера.
Основна частина занять може включати і проведення невеликої навчальної дискусії, роботу в групах, творчий звіт з виконання індивідуального завдання. Звісно, використовуються і традиційні форми роботи та методи і прийоми навчання.

4. Підбиття підсумків заняття включає рефлексію почуттів (наприклад, що сподобалося на занятті найбільше), способів діяльності учнів (для прикладу, чи раціональними були види діяльності, завдання, що використовувалися під час заняття) та відтворення учнями  основних понять заняття з демонстрацією слайдів з текстовими фрагментами.
Заняття ШКП з використання ІКТ проводяться в таких напрямках:
Перший напрямок - демонстрація матеріалів.
На теоретичному етапі заняття вивчення нового матеріалу часто супроводжуються показом схем, слайдів, економічних об'єктів, графіків, діаграм . Це дозволяє направити увагу школярів на найважливіші моменти теоретичного матеріалу, допомагає учням краще запам'ятати матеріал, більш глибоко проникнути в суть досліджуваного питання. Також розповідь супроводжується відеофільмами із найбільш яскравими й необхідними сюжетами, які йдуть усього 2 - 5 хвилини, але відбивають суть процесу або явища. Використання звуку теж дає можливість урізноманітнити урок і включити в діяльність слухову пам'ять учнів.

Другий напрямок - показ процесів.
Економічні процеси, про які школярі повинні мати уявлення, різноманітні й численні. Використовуючи анімацію, відбувається вплив на зорову пам'ять, засвоєння матеріалу відбувається на більш глибокому й усвідомленому рівні.

Третій напрямок - практичні роботи.
            Вони носять практичний і контролюючий характер. Комп'ютер дає можливість і вивчити, і закріпити, і перевірити себе, і виправити свої помилки, тому що комп'ютер доможеться правильного виконання поставленого завдання.

Четвертий напрямок - перевірка своїх можливостей.
На даному етапі  дітям пропонується виконання тестових робіт. Сучасному вчителеві необхідно навчити дітей працювати з тестами. Учням пропонуються тестові роботи у декількох варіантах. Учнів захоплює те, що оцінку ставить сам комп’ютер. Відбувається об'єктивне оцінювання знань школярів. При перевірці знань учнів використовую індивідуальний підхід: учні мають можливість виправити свої помилки при виконанні нового тесту.

П'ятий напрямок - використання презентацій.
За допомогою графічної програми PowerPoint створюються слайди для показу діаграм, малюнків, схем, фотографій, тексту, відео- і звукових записів. Це може зробити як учитель, так і діти. Презентації зручні тим, що відбирається матеріал саме той, який необхідний для конкретного уроку й у потрібній послідовності. Презентації використовуються на окремих етапах заняття.
Може виникнути питання – а чи не є використання мультимедійних технологій даниною сучасності, адже такі етапи  можна  запланувати і для звичайного заняття? Однак уже перший досвід використання мультимедійних технологій свідчить, що їх упровадження підвищує ефективність засвоєння матеріалу, інтенсифікує процес навчання, стимулює інтерес учнів як до знань, так і до процесу їх отримання.

Шостий напрямок - використання Інтернет.
Зрозуміло, що заняття з використанням ІКТ потребують значної підготовчої діяльності педагога. Учитель повинен вміти користуватися різноманітними  програмами: графічними, flesh – анімації, web – редактора, програмами для створення презентацій, програмами для роботи зі звуком та відео тощо. Це уможливлює подання інформації у формі відео, презентації, web-сторінки з різноманітними роликами.
Впровадження інформаційно-комунікаційних технологій під час занять ШКП  позитивно вплине на всі компоненти системи навчання: мету, зміст, методи та організаційні форми навчання, засоби навчання, що дозволять вирішувати складні і актуальні завдання сьогодення для забезпечення розвитку інтелектуального, творчого потенціалу, аналітичного мислення та самостійності школярів.

Вчитель економіки:
Шпанюк ЮліяПетрівна
ЗОШ І-ІІІ ступенів с.Коболчин

Немає коментарів:

Дописати коментар