пʼятницю, 21 грудня 2012 р.

Заняття на тему основ підприємливості


Тема: Підприємницькі якості.
Мета: Пояснити вимоги до особистості підприємця; визначити риси підприємливої людини; дати самооцінку наявності і розвиненості підприємницьких якостей; установити зв’язки між певними рисами особистості та успіхами відомих підприємців.

Хід заняття
1.     Тестування «Здатність займатися бізнесом».
2.     Ситуаційна гра «Несподіваний спадок».
3.     Рольова гра «Надзвичайне каміння».

Тестування «Здатність займатися бізнесом».
Мета: самооцінка наявності і розвиненості підприємницьких якостей.
Обладнання: бланки тестів для кожного учня «Критерії визначення здатності до підприємницької діяльності» (додаток 1).
Ключ до тесту:
1-7 балів – низький рівень здібностей до підприємницької діяльності.
8-14 балів – середній рівень здібностей до підприємницької діяльності.
15-21 балів – достатній рівень здібностей до підприємницької діяльності.
22-28 балів – високий рівень здібностей до підприємницької діяльності.

Трохи гумору.
Американський мільйонер пригадує:
-         Коли юнаком я приїхав до Нью-Йорка, у кишені було лише 2 центи. Я купив 2 брудних яблука, вимив їх і продав за 4 центи. Потім купив 4 яблука і продав їх за 8 центів.
-         А потім? Що було потім?
-         Потім померла моя тітка і залишила мені у спадок мільйон доларів.

Ситуаційна гра «Несподіваний спадок».
Мета: встановлення відповідності між певними особистісними та діловими якостями й успіхами підприємців.
Обладнання: картки з тестами успішних історій.
Запитання до учнів:»Як би ви розпорядилися несподівано отриманим спадком?».
            Учні об’єднуються у групи, пропонується завдання ознайомитися із запропонованими історіями й визначити, які особистісні та ділові якості підприємців зумовили їх успіхи в бізнесі.

Історія успіху.
1.     Американцю Френку Пердью у післявоєнний час залишилася в спадок від батька невелика птахоферма. Узявши кредит на розширення бізнесу, Пердью придбав підприємство з пакетування, отримав власний торговий знак, значно розширив асортимент готової продукції, а також провів оригінальну рекламну компанію, головним завданням якої було доведення до покупців ідеї свіжості продукції, а саме того, що курятина ніколи не піддавалася замороженню. Основою свого успіху Френк вважає жорсткий контроль за всіма виробничими етапами. Його девіз:»Тільки жорстка людина може зробити курятину м'якою». До початку 90-х років чисельність зайнятих у компанії «Пердью фариз» складала 11 тисяч працівників, річний обсяг продаж дорівнював 500 млн. доларів, вона входила в число 50 найкрупніших приватних фірм США.
2.     У 1871 році 18-річний юнак, п’ятий син приходського священника, спроба якого вступити до Оксфорду закінчилася невдачею, крім того, хворий на туберкульоз, порок серця, якому лікарі відпустили не більш ніж півтори роки життя, вирушив до околиць містечка Кимберлі – центру алмазного краю. Перед від’їздом тітка вручила йому 2 тисячі фунтів(!), а брат залишив три повноцінні ділянки. Але йому було нудно працювати простим старателем. Він виписує з Британії парову машину, потім насос для відкачування води з копалень. Пізніше придумує виробляти лід для відкачування води з копалень. Пізніше придумує виробляти лід і продавати його в спеку. Світова економічна криза 1873 року розорила тисячі дрібних старателів, але його зробила багатієм, тому що головною його справою в ті часи стало скуповування та об'єднання під своїм контролем цих дрібних ділянок. У 1885 році капітал створеної ним фірми «Де Бірс» склав 842 тис. фунтів стерлінгів, а його особистий дохід становив 50 тис. фунтів на рік. Його ім'я – Сесіль Родс. «Чому я приїхав до Америки? – пригадував Родс пізніше. – Може, щоб покращити здоров'я, а може, тому що мене завжди тягнуло до пригод». Його девіз на все життя:»Здійснити чи померти!»
3.     Почалося все в маленькому містечку Ессен. Юній вдові Амалії Крупп залишився солідний спадок у вигляді багатьох пачок готівки, які вона носила на собі, обв’язавши навколо талії. Молода жінка скуповувала нерухомість – тютюнову фабрику, майстерню з виробництва фарби, занедбаний металургійний завод, залишивши чималі гроші синові та онуку. Пізніше правнук Амалії Альфред створить гігантський металургійний концерн і стане «гарматним королем».
4.     У 1938 році 16-річний П'єро, не отримавши навіть шкільної освіти , без гроша в кишені, покинув рідний дім, подібно до багатьох честолюбців, сів на велосипед і поїхав до Парижа в пошуках щасливої долі… У 1951 році він показав світу моди свою першу й революційну для того часу колекцію одягу. Головний принцип «капіталіста Кардена» з річним доходом у 120 млн. доларів – ніколи не брати в борг і всі фінансові питання вирішувати особисто. «Я люблю успіх»,- говорить Карден, і слова підтверджує справами. У чому ж джерело його успіху?

Рольова гра «Надзвичайне каміння».
(За мотивами книги Е.Нортона «Королева сонця»)
Мета: розвиток умінь слухати і розуміти співрозмовника, доводити власну точку зору, вести переговори, розв’язувати конфліктні ситуації.
Обладнання: Тексти сюжету гри кожній команді, кубок чи предмет, який його замінює, пісочний годинник.
Сюжет гри
Міжпланетний корабель «Королева сонця» з вільними торговцями на борту приземлився на планету Саргол біля торгової станції.
            Вільні торговці мають законні права на торгівлю з цією планетою, але перші торгові переговори між вільними торговцями і сарголійцями , що зайняли цілий день, не мали успіху.
            Сарголійці перевернули кубок вверх дном: це означало кінець переговорам. Коли наступного дня вільні торговці прийшли, щоб продовжити переговори, то з подивом зустріли там представників великої компанії «Інтерсолар». Сарголійці заявили, що матимуть справу з одним із представників.
            Саргол – тепла запашна планета, славиться своїми парфумерними виробами на основі духмяних трав, а також дивовижним за своєю красою камінням, яке нещодавно почали видобувати. У цього каміння є надзвичайна властивість: якщо потерти камінням шкіру чи зігріти його теплом тіла, воно видихає дивовижний аромат. Цей аромат здатний зачарувати будь-якого мешканця Галактики, достатньо багатого, щоб придбати це каміння. Коли старголійці винайшли це каміння та полчпали його видобувати, його ціна стрімко зросла. Цей факт відразу привабив великі компанії. Але збір каміння – доволі небезпечне заняття, крім того, запаси його обмежені.
            Сарголійці – високого зросту, сильні, пластичні, мають незалежний характер. Вони гарні воїни, добре озброєні. Кровна помста й запеклі сутички були звичайним в їхньому минулому. У переговорах беруть участь усі вожді існуючих місцевих кланів.
            Вільні торговці – земляни. Вони придбали права на торгівлю із Сарголом ще тоді, коли єдиним продуктом для вивозу були парфуми – товар незначний, щоб їм зацікавилися великі компанії.
            Вільні торговці не використовують особисту зброю, за винятком випадків особистої небезпеки, озброєні пістолетами, постріл з яких робить людину на деякий час нерухомою.
            Представники великої компанії «Інтерсолар» - конкуренти. Хочуть викупити права. Мають бази, технічну допомогу, у будь-який момент можуть отримати необхідні запаси і підкріплення.

Етапи проведення гри.
1.     Розподіл учнів на три групи за схожістю позицій: вільні торговці; представники великої компанії «Інтерсолар»; сарголійці.
2.     Учасники розходяться, обговорюють позиції.
3.     Переговорний процес, у якому беруть участь представники трьох сторін.
4.     Знову обговорення в групах подальшої лінії ведення переговорів.
5.     Черговий переговорний процес.
Далі гра йде в режимі послідовного обговорення в групах та чергового переговорного процесу до досягнення згоди. Учителю не варто давати поради та втручатися в процеси обговорення та переговорів, але, якщо переговори затягнуться чи перетворяться у відкритий конфлікт, можна зупинити гру й оголосити, що сторони не дійшли будь-якої згоди й покинули планету Саргол.
            Важливо провести аналіз гри за запитаннями:
-         Чому гра закінчилася саме так?
-         Що робити, щоб досягти успіху в переговорному процесі?
-         Які прийоми ведення переговорів є ефективними?
-         Хто контролював процес?
-         Хто відповідальний за те, що сталося?
-         Які ділові та особистісні якості сприяють досягненню мети в переговорному процесі?
  


                                                                 Вчитель економіки
                                                               Шпанюк Юлія Петрівна
                                                                 ЗОШ І-ІІІ ступенів с.Коболчин





























Додаток 1.

Критерії визначення здатності до підприємницької діяльності
Якості
Оцінки (бали)
4
3
2
1
Ініціативність
Шукає додаткових завдань, щоб випробувати себе
Виявляє хист під час виконання поставлених завдань
Просто виконує необхідний обсяг робіт без нагадування
Чекає вказівок, як виконати завдання
Уміння спілкуватись
Уміє знайти підхід до кожної людини, зацікавити її
Приємний у спілкуванні, чемний
Іноді з ним важко працювати
Неконтактний, непередбачуваний, з ним важко працювати
Лідерство
Сильний, створює враження людини, якій можна довіряти
Уміло дає ефективні розпорядження
Може бути активним у конкретній ситуації
Схильний підпорядковуватись іншим
Відповідальність
Чітко виконує усе, про що була досягнута домовленість
Погоджується з дорученнями старших
Погоджується з дорученнями без особливого бажання
Ухиляється від доручень
Організаторські здібності
Уміє переконувати людей , логічно підбирати факти та аргументи
Може організовувати товаришів на виконання конкретного завдання
Може організовувати людей, але іноді не досягає успіху
Не вміє організовувати людей
Рішучість
Швидко, точно й упевнено приймає рішення
Обережний і обачний у прийнятті рішень
Приймає рішення швидко, але часто припускається помилок
Приймає рішення, виявляє сумнів у їх правильності
Спрямованість на досягнення мети
Його не лякають будь-які труднощі під час досягнення виявленої мети
Докладає послідовних зусиль для досягнення мети
Іноді відмовляється від визначеної мети
Не вміє чітко визначити мету та засоби її досягнення



























Немає коментарів:

Дописати коментар